onze ouders in suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van suzanne en nicole - WaarBenJij.nu onze ouders in suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van suzanne en nicole - WaarBenJij.nu

onze ouders in suriname

Door: suus en nicole

Blijf op de hoogte en volg suzanne en nicole

22 Juni 2007 | Suriname, Paramaribo

Onze ouders in Suriname,

Na een drukke periode horen jullie weer eindelijk iets van ons. We hebben een erg leuke tijd gehad samen met onze ouders. We zijn flink verwend en hebben heerlijk genoten.
We hebben samen vele leuke dingen gedaan zoals onder andere: lekker uiteten, tripjes maken, stad verkennen, salsales kijken en bezoek kinderhuis.
Nu hebben onze ouders eindelijk een beeld gekregen waar die meiden al die tijd hebben uitgehangen.
We hebben beide ouders verrast bij aankomst met een zelfgemaakte avondmaal en hebben lekker bij gekletst. Verder zijn we een dagje na Nickerie geweest waar onze begeleider Rita woont samen met haar man. Dit was een hele rit over een erg hobbelige weg wat niet echt prettig was. Maar ondanks dat hebben we wel veel gezien en veel plezier gehad.
We zijn samen met de ouders van Nicole naar isadow geweest in deze tijd zaten de ouders van Suus in Danpaati. Dit zijn beide bosnegers dorpjes die aan de Suriname rivier liggen.
We hebben bij aankomst op het eiland de ouders van Suus ook nog voorbij zien varen, die moesten nog 2 uur verder varen met de boot.
Wij zijn een aantal keer het dorp jaw jaw gaan bezoeken. Hier hebben we kennis gemaakt met de leefwijze bij de binnenland bewoners. Ze zijn erg gelovig en hebben allerlei traditionele gewoontes. Zo maken de bewoners de ingang van hun woning erg laag zodat er geen boze geesten kunnen binnen komen. De mannen mogen ook meerdere vrouwen hebben wel moeten ze voor al deze vrouwen een huis vestigen.
Het was erg interessant om te zien, maar we mochten helaas geen foto’s knippen van de bevolking. Ook hebben we een culturele dans gehad met de vrouwen van het dorp.
Hierbij moesten we 1 voor 1 naar voren komen en samen met de vrouwen dansen.
Wij Nederlanders zijn echter lang niet zo soepel als hun. Maar we hebben toch een poging gedaan. Suus werd zelfs een tweede keer naar voren geroepen en was hiermee de winnaar.
We zijn ook samen met beide ouders na de dierentuin geweest. Hier kun je een groot deel van de dieren zien die in Suriname leven. We waren al 2,5 maand op zoek na kaaimannen, maar hadden ze nog nergens gezien. De dierentuin was dus een ideale uitkomst.
Samen met onze ouders hebben we een bezoek gebracht aan het kinderhuis, zodat ze een beeld kregen waar wij voor werken. Onze ouders vonden het erg indrukwekkend.
Verder hebben we ook ons afscheidsfeestje in het kinderhuis gehad. Dit was super gezellig. We hebben hiervoor veel tijd moeten steken in het zoeken van sponsors die ons geld of eten wilden doneren. Gelukkig is dit uiteindelijk allemaal goed gekomen en hebben we een knalfeest gehad. Onze jongens van de activiteiten hebben tijdens dit feest een toneelstuk uitgevoerd waar wij samen met hun aan gewerkt hadden. Ook hebben we zelf een spetterend optreden gegeven met de 2 andere stagiaires die ook afscheid namen in het kinderhuis. De pasjes waren niet helemaal gelijk en we gingen soms uit het ritme, maar de kinderen vonden het geweldig en we moesten zelfs een tweede keer.
We zijn nu nog druk bezig met het afmaken van ons verslag. Ook zullen wij de laatste weken nog goed genieten en wat leuke dingen doen.
Tot gauw,

Heel veel groetjes Suus en Nicole.

• 22 Juni 2007 - 19:54

Andrew:

Zo dames, het zit er bijna op denk ik he.. Klinkt gezellig, dat wordt weer wennen straks als jullie weer hier zijn..

Hebben jullie al terugkoppeling vanuit school gehad eigenlijk? Ik heb mn laatste tentamens waarschijnlijk gehaald, yay!

• 23 Juni 2007 - 09:31

Elien:

Heej meiden!

Leuk verhaal en mooie foto's! Jullie zijn nog steeds lekker aan het genieten! Nog even en dan staan jullie weer op nederlandse bodem.. Denk daar nog maar even niet aan... Veel plezier nog!
    Kus,
    Elien

• 23 Juni 2007 - 10:03

Johan En Anja:

Zo Suzanne en Nicole
    Jullie hebben er voor gezorgd dat wij een onvergetelijke vakantie in Suriname hebben gehad. Alles wat jullie voor ons hadden gepland was geweldig en erg gezellig.
    Wij hebben een goede indruk gekregen van het land waar noch veel werk te verrichten is waar nog veel armoede heerst. Het kinderhuis heeft ons toch diep geraakt hoe deze kinderen zonder enige ouder liefde daar hun jeugd doorbrengen.Wij hadden wel in de gaten dat de kinderen heel erg met Suus en Nicole waren gezind ,continu om hen heen hangen en knuffelen continu vragen wanneer zij weer terug kwamen .Wat ook heel apart is toch de tradiotinele stammen die daar leven is voor ons gevoel wel 100 jaar of meer terug in de tijd. bv afwassen en wassen in de rivier huisjes van wat oude planken en daken van palmbomen of golfplaten.Oke de rest vertellen jullie maar zelf aan jullie vrienden wij hebben er in ieder geval van genoten.
    nogmaals bedankt

Johan & Anja

• 23 Juni 2007 - 12:15

Caja:

hee suus en nicole,
    het was zeker wel fijn om jullie ouders te zien. over een paar weken ook weer het vriendje.... maak er nog 2 hele leuke en fijne weken van, geniet van wat je nog kunt gaan doen en blijf vooral veel foto's maken, erg leuk!
    tot snel (mis jullie wel hoor)
    dikke x caja

• 23 Juni 2007 - 17:08

Johan En Anja Hors:

Hallo Dames,

Het ziet er weer supers uit! De kinderen stralen helemaal, mooi om te zien! Jullie trouwens ook! Die foto van de sula's is echt heel mooi!
    Johan wilde ff kwijt dat jullie niet het taalgebruik moesten overnemen van daar.
    Wat hij daarmee bedoelt mag je aan hem zelf vragen, hihi! Nou meiden geniet er nog maar goed van, want is jullie reis niet alweer bijna aan het einde aant komen?

Nou tot weer en de groetjes van Johan en Anja oet hors aan de maas

• 23 Juni 2007 - 19:01

Piet En Ans:

Hoi Nicole en Suzan.
    Bedankt voor de mooie en indrukwekkende vakantie. Voor ons was het een hele ervaring en onvergetelijke vakantie. De uitstapjes die we samen gemaakt hebben, dat hadden jullie goed gepland. Alles wat we gezien hebben heeft een diepe indruk achtergelaten. De schilpadden,de binnenlanden,het kinderhuis de lachende gezichtjes,knuffelende handjes die vroegen juf wanneer kom je weer.De tocht naar Nickierie,erg hobbelig,en wij maar zeuren over onze drempels hier in Nederland.haha.Douchen met koud water was minder prettig,maar we hebben genoten van alles,BEDANKT. Suus alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag.Geniet van het luxe hotel en de warme douche en maak er samen met Nicole een leuke dag van.
    Groetjes en nogmaals bedankt voor alles.
    Nog veel plezier en geniet van de laatste weekjes. Tot snel.
    Piet en Ans.

• 24 Juni 2007 - 14:30

Esther:

Ha Suus en Nicole,

Het klinkt allemaal weer super leuk wat jullie allemaal gedaan hebben. Lijk me ook heerlijk voor jullie om weer even de ouders om je heen te hebben.

Suus we zitten nu midden in het meidenweekend (even thuis om te douchen en jou mailtjes te lezen) en het is super leuk, maar we missen je ontzettend!!
    Alvast een hele fijne verjaardag gewenst.

Geniet allebei maar lekker nog van de komende twee weken (o.a. de warme douche in het hotel straks)!

Xxx Esther

• 25 Juni 2007 - 07:29

Paul En Evelien:

Ha Suus en Nicole,

Ja nou zit het er bijna op. Over 2 weken zijn jullie weer thuis. Het klinkt allemaal weer mooi wat jullie hebben gedaan. We hebben natuurlijk ook al veel gehoord van Johan en Anja.

Suus, het meidenweekend zit er weer op. Was weer een gezellige, dolle boel. De foto's die zie je nog wel een keer en de verhalen die hoor je ook vanzelf wel. Volgend jaar ben jij er ook weer bij. Betty, Floor en Lieke zitten in de organisatie.

Geniet er nog van de laatste 2 weken. Maak er een mooi verslag van. Succes er mee!

Groetjes Paul en Evelien

• 25 Juni 2007 - 12:42

Marlijn:

hee dames,
    door jullie krijg ik heel veel zin om daar stage te gaan lopen.. super leuke verhalen en foto's.. geniet nog van de tijd dat je daar bent.. we houden contact! mijn koffertje staat bijna klaar!
    groetjes marlijn

• 30 Juni 2007 - 21:14

Jay:

Leuk dat jullie het heel leuk vonden in mijn land meneer Piet en mevrouw Ans.
    Ik hoop jullie weer eens te ontmoeten in de toekomst en als het niet hier in Switi Suriname is dan wellicht in jullie koude kikkerland.
    Ik denk dat jullie nu ook een goed beeld hebben van waar de jongens die het kampioenschap behaald hebben nu vandaan komen ( Babel en collega's)
    Nou voor jullie dochters wordt nog goed gezorgd zoals altijd en ik denk dat ze het nog wel leuk vinden hier.
    Ik heb het nu drukker met de tours heb er weer twee opkomst naar Jawjaw maar dat vindt ik natuurlijk niet erg.
    Oh ja Suus en Nicole vertelden over die avond dat ik ze per ongeluk had buiten gesloten, SORRY dat gebeurt echt niet meer haha.
    Ze gaan vandaag en morgen lekker uit dus dat komt wel goed.
    Doeg
    mie o shie wan tra lesie
    Ik zie jullie wel een andere keer.
    Jay (die mooie jongen van de Bersabalaan haha)

• 01 Juli 2007 - 19:22

Hans&Elly Sprengers:

Suus gefeliciteerd met je verjaardag morgen.
    We hebben mooie verhalen gehoord van jullie thuis.
    Nog fijne dagen en voor straks een goede thuisreis, maar geniet er nog maar even van.

• 01 Juli 2007 - 21:23

Oma En Opa:

Suzanne van harte gefeliciteerd met je verjaardag.En maak er samen met Nicole een hele fijne dag van. Tot spoedig ziens in Veldhoven (Zeelst)

Veel liefs Oma en Opa

• 02 Juli 2007 - 07:25

Paul En Evelien:

Heey Suus,

Gefeleiciteerd met je verjaardag vandaag! Maak er een leuke dag van en tot volgende week maandag.

Groetjes Paul en Evelien

• 02 Juli 2007 - 07:56

Ton & Patricia:

Heeeee Suzanne, van harte met je verjaardag!!!!

x
    Ton & Patricia

• 02 Juli 2007 - 09:01

Janica:

Haj

Geniet nog van de laatste dagen!!

daarna een fijne vakantie!!

doegxx

• 02 Juli 2007 - 10:00

Marcha&Twan & Gabber:

hey suus,
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! we drinken vnv een borrel op jou!! tot volgende week!!
    groetjes van ons

• 02 Juli 2007 - 10:08

Ilse:

He Suus!

Hartelijk gefeliciteerd met je 23e verjaardag!! Ik hoop dat je een leuke dag hebt!
    Ook namens ons pa, ma en de rest van de family!
    Dikke kus Ilse

• 02 Juli 2007 - 21:01

Fam Wijn:

he suus,
    een fijne verjaardag vandaag en niet te zat. we hopen je snel weer te zien
    kees en marijke
    maikel en geertje
    johnny en liza

• 10 Juli 2007 - 08:19

Floortje:

Hallo Suus en Nicole,

Ik kreeg jullie website van Jay.
    In 2004 heb ik ook stage gelopen in Suriname, ook in het kinderhuis. Vond het erg leuk om jullie foto´s te zien! Doen jullie de groetjes aan Rita, Jay en het kinderhuis (weet niet of alle kinderen en moeders mij nog kennen, maar toch...)
    Dank je wel! En succes met de rest van jullie stage, geniet nog van Suriname!

Groetjes Floortje